Expo: Paul Nieuwenhuysen: ex-China

fotografiecicuit

  • maandag14 november 2022totdonderdag8 december 2022

Het fotografiecircuit biedt jaarlijks aan 11 geselecteerde fotografen de kans om hun werk te laten zien aan een ruim publiek in 17 cultuurcentra, gespreid over Vlaanderen. Op die manier wil het Fotografiecircuit Vlaanderen vooral Vlaamse fotografen, die nog te weinig kansen kregen, een mogelijkheid bieden om met hun werk naar buiten te komen. Kwaliteit en variatie primeren hierbij. 

De titel verwijst naar de afstand in ruimte: de fotograaf komt van buiten (ex), richt zijn camera naïef, verwonderd, op een realiteit die niet de zijne is, niet gehinderd zoals de lokale mensen door de alledaagsheid van de onderwerpen; de uiteindelijke beelden worden dan getoond en gezien buiten 'ex'-China; de fotograaf als doorgeefluik.

Een tweede verwijzing in de titel slaat op afstand in de tijd, want deze foto’s zijn gemaakt in oases die nog sporen bevatten van vroegere tijden toen alles er nog bij stond zoals wij buitenstaanders oud China vaag kennen; een beetje verlept, afgebladderd, rommelig, ‘shabby’, terwijl nu de meer gestroomlijnde, nieuwere, moderne, grijze wolkenkrabbers en autowegen lijken op die andere overal ter wereld.
Kortom, 'ex' staat voor ‘ex-otisch’ zowel in ruimte als tijd. Hunkerend naar het ‘exotische’ gaan veel mensen op reis. Bij gebrek aan tijdmachines grendelen ze zich vast in een vliegtuig. Deze beelden passen in dat verlangen. ‘Instead of memories’: beelden in de plaats van herinneringen. Een hoop is wel dat het werk de nuttige en nuchtere documentatie overstijgt; emotie en schoonheid zijn toegestaan.

Beelden zoeken vormt al meer dan 50 jaar een deeltje in het leven van deze fotograaf. Foto’s zijn gemaakt op reis, vlug, met veel improvisatie, binnen korte ‘time-slots’, in combinatie met werk als academicus. Een andere synergie tussen fotografie en academisch werk ligt in de toepassingen van computers; in deze digitale tijd heeft fotografie immers meer te maken met ontastbare, digitale informatie, dan met een natte, donkere kamer.

De foto’s tonen net zoals studies en onderzoek in fysica en informatiesystemen een zin voor orde, netheid, duidelijkheid, symmetrie, eenvoud en minimalisme. Fotografie, ‘post processing’ en uiteindelijk drukwerk loopt altijd extreem solo. Camera’s volgen elkaar op in tred met de snelle evolutie van de techniek. De kleine, zwarte camera is altijd verbonden met een klein, zwart statief. Drukwerk is uitgevoerd in eigen studio met pigment-inkt op matte ‘fine art papers’ ontwikkeld en geproduceerd door befaamde, klassieke fabrikanten van kunstpapier. Duwtjes in de rug kwamen er in de vorm van publicaties, verkoop, tentoonstellingen en prijzen.