Cinema Westside - Last Night in Soho

Verenigd Koninkrijk, 2021

Tickets
  • dinsdag1 februari 2022van20 uurtot22 uur

In deze psychologische thriller van Edgar Wright (‘Baby Driver’, ‘Shaun of the Dead’) betreedt een jonge vrouw (Thomasin McKenzie van o.a. ‘JoJo Rabbit’) met een passie voor fashion design op mysterieuze wijze het Londen van de jaren zestig. Daar ontmoet ze haar idool, een adembenemende zangeres (Anya Taylor-Joy van o.a. ‘The Queen’s Gambit’, ‘Split’). Niets is wat het lijkt en ze is getuige van gebeurtenissen met duistere gevolgen ...

Regisseur Edgar Wright heeft er een handje van weg om uitgekauwde filmclichés naar zijn hand te zetten. Neem de plaat die even blijft steken in de openingsscène van zijn nieuwste film. Tiener Eloise (Thomasin McKenzie) wervelt door haar kamer in een zelfgeknutselde sixties-jurk, dansend op het sixties-liedje dat uit haar sixties-platenspeler galmt. Dat de plaat blijft steken, lijkt gewoon een grapje, een spelletje met het ritme van de scène. Maar als je de hele film eenmaal gezien hebt, blijkt het ook thematische relevantie te hebben.

De film is opgedragen aan de in september 2020 overleden actrice Diane Rigg, die te zien is als Eloises hospita Ms. Collins en ooit de enige Bond-girl speelde die daadwerkelijk met de spion trouwde (om prompt te worden omgebracht). Rigg speelt hier een imposante kers op de toch al rijkgevulde taart van haar carrière. Ze is niet de enige Bond-girl in Wrights cast: Margaret Nolan, die een bijrol speelde in ‘Goldfinger’ maar waarschijnlijk bekender is uit de ‘Carry On’-komedies, is ook te zien. Net als Terrence Stamp en Rita Tushingham, evengoed sixties-iconen, mogen ze hier nog eens vrolijk knipogen naar hun vroegere werk.

Dat soort referenties naar de filmgeschiedenis zijn vertrouwd terrein voor Wright, maar voor het eerst krijgen die in ‘Last Night in Soho’ ook een serieuze maatschappelijke ondertoon, duidelijk geïnspireerd door de #MeToo-beweging. De film heeft misschien zelfs wel iets dat een ‘boodschap’ genoemd kan worden, al verpakt Wright dat nog altijd in swingend regisseren. De plaat is blijven hangen, benadrukt de film onderhuids, terwijl het hoog tijd is dat we oude patronen doorbreken.

Duur: 116 minuten

Edgar Wright (regie), Krysty Wilson-Cairns, Edgar Wright (scenario)

Met: Thomasin McKenzie, Anya Taylor-Joy, Matt Smith, Diana Rigg, Rita Tushingham, Terence Stamp e.a.

Cultuurcentrum Evergem